BULLET CLASSIC : ROYAL ENFIELD PERSONAL REVIEWS

Royal Enfield
Personal Review van de Royal Enfield Bullet Classic stealth black door Kris

Voor beginners en motorrijders met stijl (en zonder haast)

Personal Review van de Royal Enfield Bullet Classic stealth black door

Bij Bike Parts zijn we allemaal fan van, en enthousiast over, de motorfietsen van Royal Enfield.  Net zoals in elke groep motorrijders heeft hier elk zijn favoriete model.  De komende weken zal ieder van ons vertellen waarom hij welk model verkiest.  Vandaag mag ik van start gaan met de Enfield Bullet Classic in Stealth Black uitvoering, welke mijn voorkeur geniet.

 

In deze volledig zwarte uitvoering ziet de Bullet er gewoon super uit,
in tegenstelling tot de andere modellen heeft deze uitvoering een volledig zwart motorblok wat er meteen ook poetsvriendelijk uitziet.  Ik rij zelf voornamelijk woon-werkverkeer met een Honda Pan European en ik ben niet bepaald een poetsfreak.

 

Ik duw de motor uit de werkplaats van Bike Parts en meteen valt op hoe makkelijk deze motor zich laat verplaatsen. 
De draaicirkel benadert die van een fiets en hij rolt als vanzelf naar buiten.  Ik bekijk de motor even rondom en zie vele leuke details, vooral de zijkant met de langgerekte uitlaat is de moeite om even bij stil te staan.  De bevestiging van het achterlicht bevalt me het minst, de gesloten steun ziet er wat lomp uit maar springt met de matzwarte lak gelukkig niet teveel in het oog.

 

Ik neem plaats op de motor
en meteen valt op dat je niet in maar op de motor zit, zo voelt het toch.  Het zadel is ruim en is zwevend met veren opgehangen wat een aangenaam geheel vormt.  Dankzij de echte “zadelvorm” (smal vooraan) kan je gemakkelijk met de voeten aan de grond.  De zithouding is zeer aangenaam, heerlijk rechtop, de knieën hebben ruim de plaats en mijn voeten vinden zonder zoeken de comfortabele voetsteunen.
Ook de duo heeft het naar haar zin op het eenvoudige zitkussen.  Ze is meteen positief over de plaatsing van de voetsteunen.  Die staan voldoende onder je lichaam waardoor je stevig in het zadel zit en de schokken goed kunt opvangen.  De beugel achteraan mocht een iets grotere diameter hebben voor een goede grip, verder alles naar wens.

 

De motor draait meteen lekker rond bij een rustgevend laag toerental, vandaag geen yoga nodig om de hartslag onder controle te krijgen.
De trage vibraties je vertellen dat je met een dikke ééncilinder op weg gaat.  Die trillingen storen overigens niet, ze zetten het retro-gevoel extra in de verf en worden alleen nerveuzer wanneer je haastig door het verkeer gaat sturen.  Het is maar waar je zelf voor kiest.  De motor nodigt uit tot het rustig verkennen van landwegen en kan ook goed mee met het dagelijkse verkeer.  Tot 70 km/u gaat het zeer vlot en sneller rij je alleen wanneer het verkeer je daartoe verplicht, het kan zeker maar je gaat als vanzelf rustig rijden op deze bike.

 

Een stoplichtsprintje tegen een lokale straatracer laat je maar beter aan je voorbij gaan.  Erg dikwijls zal je daartoe niet uitgedaagd worden, de gemiddelde autorijder laat je galant voorgaan om zo je motor en het uitlaatgeluid beter te kunnen bewonderen.  Blijf op zo’n moment cool voor je uitkijken  …

 

Sturend over ’s lands landelijke wegen is het heerlijk vertoeven op deze Enfield.  Door de zithouding zitten alleen de spiegels en de teller in je blikveld en dat bezorgt je net dat ultieme gevoel van vrijheid waar we als motorrijders allemaal zo gek op zijn.  De vering zorgt altijd voor een goed contact met de weg en is eerder stevig zonder hard te worden.  Ik merk nu hoe aangenaam het zadel is met zijn ruime zit en de verende ophanging.  Dit zou eigenlijk op veel meer motoren mogen zitten, het ziet er goed uit en je kan een hele poos rijden zonder de nood om te gaan verzitten.  Misschien zou een mooi lederen zadel de looks en het comfort nog hoger laten scoren … hmmm …

 

Tijdens mijn rit van een tweetal uren (met en zonder duo) probeer ik me voor te stellen voor wie deze motor een goede keuze zou zijn. 
Beginnende motorrijders moeten deze motor zeker overwegen : de hanteerbaarheid en vergevensgezindheid zijn van de bovenste plank, hij is zuinig, niet over-powered zonder loom te worden.  De looks spreken iedereen aan zodat je toch met trots je nieuwe motor kan showen terwijl je toch maar rijbewijs A2 nodig hebt.
Ervaren motorrijders gaan in de Bullet net dat gevoel terugvinden waarvoor ze ooit zijn beginnen rijden : het ultieme gevoel van vrijheid en ongecompliceerde techniek.
50-plussers ervaren de meerwaarde van een goed te beheersen machine waarmee je leuk bochtjes kan nemen.  Ook zij zullen in de wolken zijn met de looks en je kan met vrienden en een biertje achteraf blijven mijmeren over de goede ouwe tijd.  Daarbij zullen ze al snel uitkijken naar een zwart pothelmpje met een klassieke bril om geheel in stijl te genieten van de aandacht en het “zen-gevoel”.

 

Zou ik mijn ST1300 nu inruilen voor deze Bullet Classic Stealth ?
Misschien wel, nu ook de snelwegen meer en meer dichtslibben vormt een wendbare, lichte en zuinige motorfiets zeker een alternatief.  Ook mensen die een motorscooter overwegen maar niet houden van die “plastic looks” en de automatische aandrijving kunnen in aanmerking komen.  Ze zullen dan wel zijtassen, in retro-stijl uiteraard, mee op de bestelbon plaatsen.  Royal Enfield heeft die uiteraard, samen met een hele hoop andere mooie accessoires, in de catalogus staan.

 

Niet onbelangrijk is ook dat de fans zich verenigen in clubs, waardoor je altijd wel een excuus hebt om een ritje te gaan maken. 

Lijkt me heerlijk.