Meteor 350 : Royal Enfield Personal reviews

Royal Enfield
Royal Enfield Meteor 350 getest door bike parts team

Premium looks !

Mooi, écht mooi is deze motor in het echt.  De foto's konden me niet helemaal bekoren, maar als ik hem zo voor mij zien staan dan kan ik er maar weinig op afkeuren, wel integendeel :
Het geheel klopt, de verhoudingen zitten juist, het zadel, de tank, het stuur, de spatborden ... ja ... mooie proporties !

  • De logo's op de tank en sissybar zijn van metaal en dragen bij tot de uitstraling van kwaliteit.
  • Het motorblok ziet er goed en volwassen uit met de combinatie van satijn-zwart en de gepolijste koelvinnen.
  • De lange uitlaat onderstreept de "seventies custom" looks.
  • Mooie zwarte gietwielen, erg poetsvriendelijk bovendien.
  • Het mooie achterlicht, uitgevoerd in glanzende zwarte lak, komt mooi uit op het matzwarte spatbord.
  • De rem- en koppelingshendel zijn robuust uitgevoerd, wat ook weer bijdraagt tot het premium-gevoel.
  • Dashboard met digitale aanduiding van versnelling, benzine, trip, ... én NAVIGATIE !!!  (met Royal Enfield app op de smartphone)

Het geheel doet me onmiskenbaar denken aan bepaalde Triumph modellen, maar ik vind de verhoudingen van deze meteor beter geslaagd.  Ja, mooi proporties ... ik blijf erbij.

 

Bike Parts test de Meteor 350 van Royal Enfield

Ontspannen rijden, rijden om te ontspannen ...

Met mijn 1 meter 85 vind ik gemakkelijk een plaats, de ergonomie klopt.  Kleinere rijders kunnen makkelijk met de voeten aan de grond en de voetsteunen staan iets naar voor.  De duo denkt er hetzelfde over, goede zithouding, prima steun in de onderrug door de sissybar.  Het ontbreken van echte handgrepen voor de duo wordt niet als een nadeel ervaren, de acceleraties zijn niet van die orde dat daar problemen te verwachten zijn.

De Meteor vertrekt vlot en gemakkelijk, ook de beginnende piloot zal gemakkelijk de koppeling onder de knie krijgen.  Sturen is een makkie, dit zou een prima lesmotor kunnen zijn !  Een pluim voor de remmen die goed en gedoseerd hun werk doen, de achterrem overtuigt nog meer wanneer je met duo de baan op gaat.  De versnellingen bedien je met het hak-teen pedaal wat bijdraagt tot het nostalgische gevoel. 

 

Royal Enfield Meteor 350cc motorblok

Het geluid ...

Dat schakelen gaat overigens onwijs vlot, je kan ermee rijden alsof het een automaat is, zo vlot schakelt dit mechaniekje.  Je zal het op geen gekraak of gepiep kunnen betrappen (hallo Europese merken !).  Een normale bocht kan je rustig in derde aansnijden en vanaf 55km/u kan je rustig tokkelen in 5e versnelling.  De top zit ergens net boven de 100 km/u.

Trillingen blijven achterwege tenzij je de motor onnodig in de toeren jaagt, onnodig want voor een 350cc ééncilinder is dit blokje bijzonder koppelrijk. 

Tijdens het cruisen produceert de mooie lange uitlaat en rustgevend trage roffel wat ook weer bijdraagt tot het gevoel van ontspanning.

Kris Pletinck test de Royal Enfield Meteor 350

De mening van Kris :

Ontstressen, dit moeten we meer doen !

Ik zou deze motor aanraden voor wie op zoek is naar ontspanning en voor wie in het motorrijden zijn vlucht van het gestresseerde leven zoekt.  Of je hem daarbij inzet voor korte verplaatsingen, toerritjes of woonwerkverkeer maakt eigenlijk niet uit, je stressniveau zakt steeds weer naar nul.
Mijn testrit reed ik zowel solo als met duo en telkens eindigde dat met een glimlach en het voornemen van "dit moeten we meer doen".

Say no more ...

Steven Dieussaert test de Royal Enfield Meteor 350

De mening van Steven :

Ik wist nog een kiezelbaantje liggen ...

Steven is de avonturier van de bende en ging de kasseien opzoeken en sloot af met een abs-test in de kiezels.

Positieve punten :
+ Leutig geroffel
+ Ruime zithouding
+ Topvering, zeker in deze prijsklasse
+ Ik ben er niet afgedonderd na 6 kilometer kassei
+ Abs doet het geweldig goed, ook in de kiezels !

Minpunten :
- Meteoren ... zijn dat geen dingen die vallen ?
- Teen/hiel-schakelset.  Bij het plaatsen van mijn voet schakelde ik ongewild in z'n twee ... lullig zo aan een kruispunt
- Het afdekkapje van het voorste tandwiel had wat beter kunnen afsluiten

Conclusie : Ook hogere bochtensnelheden slaan deze ster niet uit zijn lood, als een trein uit India volgt hij zelfs de meest kromgetrokken sporen zonder één misstap.

Benjamin test de Royal Enfield Meteor 350

De mening van Benjamin ...

Charmante motor waarmee het heerlijk rondtoeren is, dit wordt de beste van de klas.

Sterke punten :
+ chassis en vering zijn super
+ Remmen en abs doen perfect wat er van verlangd wordt
+ Weinig tot geen trillingen
+ Aangename zithouding met zicht op een leuke tellerpartij
+ Leuk geluidje en koppelrijk motorblok

Minpunten :
- Schakelmechanisme vraagt gewenning, niet mijn ding
- Handvaten zijn wat dikker, wel comfortabel

Conclusie : De motor klinkt heerlijk en voelt lekker romig aan.  Het is heerlijk rondtoeren op deze motor, hij heeft alles in huis om de beste van de klas te worden !
 

Royal Enfield Meteor 350 getest door bike parts team

De mening van Johan ...

Alles gaat vanzelf, je hoeft geen ervaring te hebben om met deze motor te rijden ...

Pluspunten :
+ Weinig mechanisch geluid (of gerammel) en vrijwel geen trillingen
+ Mooi uitlaatgeluid
+ Alles gaat vanzelf
+ Baanligging is gewoon MEGA voor een motor in deze prijsklasse
+ Wandelen, cruisen, hernemen, autostrade, ... het lukt allemaal
+ Motorrijden is plezant met deze bike

Minpunten :
- De schakelpedaal had wat ruimer gemogen, de mogelijkheid om zowel met de hak als de teen te schakelen was niet nodig.

Conclusie : Andere Aziatische aanbieders krijgen door de komst van deze motor een loodzware opdracht voorgeschoteld, van deze keer worden ze als een meteoor naar het achterplan gekatapulteerd.  Het wordt een zware klus om een gelijkwaardige, gelijkaardige en karaktervolle motor tegenover deze Enfield te zetten voor hetzelfde prijsniveau.

Meteor 350 sissy-bar
Royal Enfield Meteor 350 getest door Kris Pletinck
Bike Parts test de Meteor 350 van Royal Enfield
Royal Enfield Meteor 350 getest door bike parts team
Royal Enfield Meteor 350cc motorblok