Suzuki Katana getest door Bike Parts

Hoe rijdt dat ? Motorfietsen getest door u en door ons.
Suzuki Katana getest door Bike Part Zele

Gewoon de tractiecontrole in ‘full nanny’ of ‘hooligan’, en het gas erop!

Heeft u synthetische olie i.p.v. bloed in de aderen, dan herkent u de Suzuki Katana meteen.
Zet oud en nieuw naast elkaar en zelfs mijn grootmoeder ziet de verwantschap. Meteen ook de reden waarom ze dezelfde naambadge dragen.
Suzuki heeft het de laatste jaren niet erg makkelijk in het segment van de supernakeds en kiest voor dezelfde strategie als 40 jaar geleden. De nieuwe Katana moet het nieuwe Suzuki weer helemaal aan de top brengen !

De Suzuki Katana zag zijn eerste levenslicht in de jaren ’80. Dat de jongens uit Hamamatsu daarmee ook één van de grootste cultbikes ooit creëerden, hadden ze waarschijnlijk nooit verwacht. Nu, bijna 40(!) jaar later, halen ze bij Suzuki de naam Katana van onder het stof, de styling is weer helemaal mee met zijn tijd en de prestaties ook. De geboorte van een nieuw icoon ?

Deze keer vormt de GSX-S1000 de basis voor de nieuwe Katana, iets wat toch vertrouwen geeft. Over de love it or hate it-looks kan je discussiëren, maar niet over de oersterke basis waarop ze gemonteerd werden. Zodra je plaatst neemt in het zadel merk je dat alles gewoon klopt. Alle gebruikte materialen zijn van degelijke kwaliteit en de afwerking is wat je mag verwachten een hedendaagse Japanner, strak.

In een tijdperk waarin alles harder, beter, en sneller moet, persen vele concurrenten er 170pk+ uit, en sommige zelfs 200pk. In-Een-Naked-Bike… Geschift! Dan zou je al snel durven denken dat de 150pk en 108nm koppel uit de Suzuki eerder bescheiden is maar mispak je niet. De krachtbon die in de catacomben van Hamamtsu werd ontwikkeld voor de GSX-S/Katana is krachtig als een kernreactor, en trekt even hard als een 16-jarige die in volle quarantaine Pornhub heeft ontdekt ...

Met de elektronica-strijd op motoren doet Suzuki niet mee.
Waar andere merken van hun motoren hightech-computers-op-wielen hebben gemaakt, hanteert Suzuki het KISS-principe (Keep It Simple Stupid). ABS op voor- en achterwiel is niet uit te schakelen, wél is er een drietraps tractiecontrole die volledig uit te schakelen is. Voor mij is dit een verademing om niet eindeloos door menu’s te moeten scrollen naar de gewenste set-up voor de dag.
Gewoon de tractiecontrole in ‘full nanny’ of ‘hooligan’, en het gas erop!

 

Wanneer je met de Katana op pad bent merk je al snel dat er overal meer dan power genoeg is, die nog eens bruikbaar is ook, én dat hij beschikt over een fenomenaal eindschot eens hij de rode lijn in het vizier krijgt. Hij mag dan over minder vermogen beschikken dan zijn concurrenten maar, mijn God, powerslides en wheelies zijn spek naar de bek van deze krachtpatser.
Wat naast zijn “will to hooligan” ook opvalt is hoe snel hij in het ABS gaat wanneer je hard gaat knallen ... veilig, maar “Not cool for a hooligan”
Naast dit kleine euvel is er ook de kleine benzinetank. Toeristische aspiraties worden in de kiem gesmoord door de beperkte actieradius, minder dan 200 km, waardoor er altijd veel te vlug een einde komt aan de lol. Meer iets voor wie graag en geregeld een stop plant dus …

Suzuki Katana getest door Bike Part Zele
Suzuki Katana getest door Bike Part Zele
Suzuki Katana getest door Bike Part Zele
Suzuki Katana getest door Bike Part Zele